1394/6/3، 09:19 صبح
٣ – نیاز جنسی که علّت العلل غریزی ازدواج است به معنای واکنش بدن برای رھائی از خویشتن است که
به معنای گریز از تنھائی می باشد ، گریز از تنی بدون روح . زیرا رابطه جنسی عین ھمآغوشی تن با روح
است .
قسمتی از کتاب ازدواج استاد علی اکبر خانجانی
---------------------
- هدف از ازدواج خوشبختی نیست.
در ازدواج اختیار و آزادی شخص خوبخود کاهش می یابد. محدودیت بیشتر می شود.
کار و مسئولیت بیشتر می شود.
پس هدف چیست؟
1- نابودی منیت طرفین - که یا با آگاهی منیت و خودخواهی را از خود دور می کنند یا جبراً .
2- شناخت خود . پس از ازدواج طرفین به عیوب خود ، به توانایی ها و ضعف های خود بیشتر پی می برند.
مرد می فهمد که چقدر ضعیف است
زن می فهمد که برخلاف تصور دوران مجردی چقدر نامهربان و گاهی بر رحم است و .......... نياز به ازدواج، امر تکويني
تکويناً هر دختر و پسر بالغي احتياج به ازدواج دارد و اگر با اين نياز طبيعي و تکويني مبارزه شود، جز بدبختي و فساد چيز ديگر نتيجه نمي دهد. به حکم تکوين الهي بايد آب نوشيد تا رفع تشنگي شود و اگر کسي با تحمل رنج و مشقت بر خلاف تکوين حرکت کند، سرانجام مجبور به تسليم است يا اين که خود را از بين مي برد. نياز طبيعي پسران و دختران بالغ نيز چنين است و اگر برخلاف تکوين رفتار شود منجر به فساد اجتماع مي گردد. نمونه ي زنده ي اين خلاف تکوين دنياي به اصطلاح مترقي امروزي است که با چنان سرعتي به سوي بدبختي و فلاکت گام برمي دارد که از هيچ کس پوشيده نيست.
دلايل اهميت ازدواج از نظر اسلام
دليل اهميت ازدواج در اسلام را مي توان در دو مورد زير جستجو کرد:
1-ارضاي غريزه
اهميت ازدواج در اين است که غريزه ي جنسي انسانها از راه مشروع و معقول ارضاء شود تا سر به عصيان نگذارد. زيرا در صورت عدم ارضاء از راه خداپسندانه و معقول فسادهاي بي حدّي به وقوع خواهد پيوست.
انسان همان گونه که هنگام تشنگي به آب نيازمند مي شود و هنگام گرسنگي به غذا احتياج پيدا مي کند، به هنگام تحريک غريزه ي جنسي نيز، به ارضاي طبيعي آن نيازمند مي شود و ارضاي طبيعي غريزه ي جنسي تنها به وسيله ي «ازدواج کردن» ميسّر است. از اين رو اسلام طبق فطرت و خواستهاي انسان دستور به ازدواج و تشکيل خانواده داده است.
2-انسان سازي
دومين علت تأکيد اسلام بر تشکيل خانواده، بُعد انسان سازي اين امر مهم است.
همان طور که قبلاً بيان کرديم، محيط خانه مکتب بسيار سازنده اي است به طوري که منشأ بسياري از صفات خداپسندانه است و بسياري از صفات منفي و ناپسند هم در اثر عدم تشکيل خانواده پيدا مي شود. در خانه و اجتماع بايد يک سلسله از تمايلات خود را فدا کنيم و گر نه زندگي سخت خواهد شد. اين فداکاري و گذشت، خاصه در محيط خانه لازمتر و ضروري تر است.
اگر زن و شوهر در خانه براي رضاي خدا بر بداخلاقي و سوء رفتار يکديگر صبر کنند ثواب بسيار مي برند. و در خبر داريم:
«مَن صبر علي سوء خُلق المرأة اعطاهُ الله ثواب ايّوب في بلائه، و من صبرت علي سوء خُلق زوجها اعطاها ثواب آسيه» (1)
«يعني اگر مردي بر بداخلاقي زنش صبر کند، خداوند ثواب ايوب پيغمبر به او مي هد در بلايي که کشيد و اگر زني بر بداخلاقي همسرش صبر کند، خداوند به او ثواب آسيه (2) را عطا مي کند»
منبع:تعهد
به معنای گریز از تنھائی می باشد ، گریز از تنی بدون روح . زیرا رابطه جنسی عین ھمآغوشی تن با روح
است .
قسمتی از کتاب ازدواج استاد علی اکبر خانجانی
---------------------
- هدف از ازدواج خوشبختی نیست.
در ازدواج اختیار و آزادی شخص خوبخود کاهش می یابد. محدودیت بیشتر می شود.
کار و مسئولیت بیشتر می شود.
پس هدف چیست؟
1- نابودی منیت طرفین - که یا با آگاهی منیت و خودخواهی را از خود دور می کنند یا جبراً .
2- شناخت خود . پس از ازدواج طرفین به عیوب خود ، به توانایی ها و ضعف های خود بیشتر پی می برند.
مرد می فهمد که چقدر ضعیف است
زن می فهمد که برخلاف تصور دوران مجردی چقدر نامهربان و گاهی بر رحم است و .......... نياز به ازدواج، امر تکويني
تکويناً هر دختر و پسر بالغي احتياج به ازدواج دارد و اگر با اين نياز طبيعي و تکويني مبارزه شود، جز بدبختي و فساد چيز ديگر نتيجه نمي دهد. به حکم تکوين الهي بايد آب نوشيد تا رفع تشنگي شود و اگر کسي با تحمل رنج و مشقت بر خلاف تکوين حرکت کند، سرانجام مجبور به تسليم است يا اين که خود را از بين مي برد. نياز طبيعي پسران و دختران بالغ نيز چنين است و اگر برخلاف تکوين رفتار شود منجر به فساد اجتماع مي گردد. نمونه ي زنده ي اين خلاف تکوين دنياي به اصطلاح مترقي امروزي است که با چنان سرعتي به سوي بدبختي و فلاکت گام برمي دارد که از هيچ کس پوشيده نيست.
دلايل اهميت ازدواج از نظر اسلام
دليل اهميت ازدواج در اسلام را مي توان در دو مورد زير جستجو کرد:
1-ارضاي غريزه
اهميت ازدواج در اين است که غريزه ي جنسي انسانها از راه مشروع و معقول ارضاء شود تا سر به عصيان نگذارد. زيرا در صورت عدم ارضاء از راه خداپسندانه و معقول فسادهاي بي حدّي به وقوع خواهد پيوست.
انسان همان گونه که هنگام تشنگي به آب نيازمند مي شود و هنگام گرسنگي به غذا احتياج پيدا مي کند، به هنگام تحريک غريزه ي جنسي نيز، به ارضاي طبيعي آن نيازمند مي شود و ارضاي طبيعي غريزه ي جنسي تنها به وسيله ي «ازدواج کردن» ميسّر است. از اين رو اسلام طبق فطرت و خواستهاي انسان دستور به ازدواج و تشکيل خانواده داده است.
2-انسان سازي
دومين علت تأکيد اسلام بر تشکيل خانواده، بُعد انسان سازي اين امر مهم است.
همان طور که قبلاً بيان کرديم، محيط خانه مکتب بسيار سازنده اي است به طوري که منشأ بسياري از صفات خداپسندانه است و بسياري از صفات منفي و ناپسند هم در اثر عدم تشکيل خانواده پيدا مي شود. در خانه و اجتماع بايد يک سلسله از تمايلات خود را فدا کنيم و گر نه زندگي سخت خواهد شد. اين فداکاري و گذشت، خاصه در محيط خانه لازمتر و ضروري تر است.
اگر زن و شوهر در خانه براي رضاي خدا بر بداخلاقي و سوء رفتار يکديگر صبر کنند ثواب بسيار مي برند. و در خبر داريم:
«مَن صبر علي سوء خُلق المرأة اعطاهُ الله ثواب ايّوب في بلائه، و من صبرت علي سوء خُلق زوجها اعطاها ثواب آسيه» (1)
«يعني اگر مردي بر بداخلاقي زنش صبر کند، خداوند ثواب ايوب پيغمبر به او مي هد در بلايي که کشيد و اگر زني بر بداخلاقي همسرش صبر کند، خداوند به او ثواب آسيه (2) را عطا مي کند»
منبع:تعهد
درود بر شما زیبا جوی عزیز
شما می توانید مشاوره کاملا رایگان پزشکی را از ما بخواهید
09120043630