1396/9/11، 10:27 صبح
آلبوم موسیقی «سلامی دوباره» از «مسیح محقق» (شیدی) منتشر شده است. به همین مناسبت با این هنرمند گفتوگویی را انجام دادهایم که آنرا در ادامه میخوانید.
شروین کوهساری/مجله موسیقی ملودی:
مسیح محقق موسیقی را از ۱۲ سالگی با آموختن گیتار به صورت خود آموز آغاز کرد و به دلیل علاقه ی بسیار به الویس پریسلی، موسیقی راک اند رول آن دوران را الگوی خود قرار داد و پس از تشکیل گروهی به نام “مومیایی ها” به همراه دو برادر دیگرش ، شروع به باز خوانی و اجرای قطعات معروف راک آن دوره کرد به طوری که گاه بیش از ۱۰ ساعت از روز را مشغول تمرین و اجرای موسیقی بر روی صحنه بود ..
زندگی این هنرمند به دو دوره ی موسیقایی تقسیم می شود . زیرا وی پس از سال ها نواختن گیتار الکتریک و خواندن آثار گروه ها و خوانندگانی همچون کینگ کریمسون ، باب دیلان و …. پس از انقلاب ، شروع به آموختن تار و موسیقی اصیل ایرانی نمود و اکنون با بیش از نیم قرن تجربه حرفه ای در عرصه ی موسیقی به سبکی دست پیدا کرده که امروزه به عنوان موسیقی تلفیقی در جهان شناخته می شود.
اولین آلبوم وی با نام” دو پیکر” از قطعات بدون کلام با درون مایه ای از موسیقی جهانی و ایرانی تولید و در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و پس از آن اولین آلبوم با کلام او به نام “عاشقی پیداست” با استفاده از اشعار بزرگان شعر معاصر همچون سهراب سپهری ، فرخی یزدی و البته قطعاتی از مولانا با سبک و سیاقی که خاص موسیقی مسیح محقق است به صورت رسمی انتشار یافت .
حال با وقفه ای ۱۱ ساله آلبوم جدید این موسیقیدان با تجربه با نام “سلامی دوباره” توسط” نشر ارغنون” روانه ی بازار موسیقی شده است که به همین مناسبت با وی به گفتوگو می نشینیم.
در اوایل سال ۱۳۶۰ بود که از طریق پدرم و آهنگ هایی که گوش می کرد با نوای تار زنده یاد استاد محمد رضا لطفی آشنا شدم و احساس قرابت خاصی با این ساز و فضای موسیقایی آن در من ایجاد شد و از آنجا بود که یادگیری موسیقی ملی را آغاز نمودم و به نوعی آغاز دوباره ی من در زمینه ی موسیقی بود که تا به امروز هم تار ساز اصلی من است و تاثیر آن در قطعات من هویدا است.
از ۸ سال پیش کار میکس و مسترینگ آلبوم” سلامی دوباره” به پایان رسیده و آماده ی عرضه بود اما شرایط بسیار غیر حرفه ای و نا بسامانی که بر حوزه ی نشر حکم فرما بود دلیل این وقفه ی چند ساله شد. زیرا موسیقی پاپ بازاری بیشتر فضا را در بر گرفته بود و تهیه کنندگان نیز همه ی آثار را اعم از هنری و … با یک نگاه قیاس می کردند که بالطبع من جایی برای حضور خود احساس نمی کردم .
من آهنگ های خود را بر روی اشعار می نویسم و ابتدا شعر است که این حس را در من ایجاد می کند تا ملودی آن را بسازم و حتی فضای آهنگین شعر بر روی تنظیم آثار من نقش مستقیم دارد و در این میان آثار بزرگان شعر نو است که به دلیل محتوای آن , بیشتر این حس را در من بر می انگیزد و معمولا علاقه چندانی به آن نوع از اشعار که امروزه به نام” ترانه” شناخته شده ،ندارم.
من هیچگاه به این موضوع اعتقاد نداشته ام که اگر اتفاق غم انگیزی در من رخ داد پس می بایست که چیزی بسازم؛ و در واقع با این موضوع موافقم که اگر قرار است غم و یا شادی در یک اثر وجود داشته باشد، نباید صرفاً از روی احساس باشد بلکه متفکرانه بودن آن حس بسیار مهم است.
شروین کوهساری/مجله موسیقی ملودی:
مسیح محقق موسیقی را از ۱۲ سالگی با آموختن گیتار به صورت خود آموز آغاز کرد و به دلیل علاقه ی بسیار به الویس پریسلی، موسیقی راک اند رول آن دوران را الگوی خود قرار داد و پس از تشکیل گروهی به نام “مومیایی ها” به همراه دو برادر دیگرش ، شروع به باز خوانی و اجرای قطعات معروف راک آن دوره کرد به طوری که گاه بیش از ۱۰ ساعت از روز را مشغول تمرین و اجرای موسیقی بر روی صحنه بود ..
زندگی این هنرمند به دو دوره ی موسیقایی تقسیم می شود . زیرا وی پس از سال ها نواختن گیتار الکتریک و خواندن آثار گروه ها و خوانندگانی همچون کینگ کریمسون ، باب دیلان و …. پس از انقلاب ، شروع به آموختن تار و موسیقی اصیل ایرانی نمود و اکنون با بیش از نیم قرن تجربه حرفه ای در عرصه ی موسیقی به سبکی دست پیدا کرده که امروزه به عنوان موسیقی تلفیقی در جهان شناخته می شود.
اولین آلبوم وی با نام” دو پیکر” از قطعات بدون کلام با درون مایه ای از موسیقی جهانی و ایرانی تولید و در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و پس از آن اولین آلبوم با کلام او به نام “عاشقی پیداست” با استفاده از اشعار بزرگان شعر معاصر همچون سهراب سپهری ، فرخی یزدی و البته قطعاتی از مولانا با سبک و سیاقی که خاص موسیقی مسیح محقق است به صورت رسمی انتشار یافت .
حال با وقفه ای ۱۱ ساله آلبوم جدید این موسیقیدان با تجربه با نام “سلامی دوباره” توسط” نشر ارغنون” روانه ی بازار موسیقی شده است که به همین مناسبت با وی به گفتوگو می نشینیم.
- با درود خدمت شما ، با توجه به پیشینه ی حرفه ای خود در سبک راک چطور شد که با موسیقی ایرانی و ساز تار ارتباط برقرار کردید؟
در اوایل سال ۱۳۶۰ بود که از طریق پدرم و آهنگ هایی که گوش می کرد با نوای تار زنده یاد استاد محمد رضا لطفی آشنا شدم و احساس قرابت خاصی با این ساز و فضای موسیقایی آن در من ایجاد شد و از آنجا بود که یادگیری موسیقی ملی را آغاز نمودم و به نوعی آغاز دوباره ی من در زمینه ی موسیقی بود که تا به امروز هم تار ساز اصلی من است و تاثیر آن در قطعات من هویدا است.
- از چه زمانی به آهنگسازی روی آوردید و چطور سبک موسیقی تلفیقی را برگزیدید؟
- اولین آلبوم رسمی شما به صورت موسیقی بدون کلام است. چطور شد که به خواندن آواز روی آوردید ؟
- شما با موسیقیدان های زیادی چه در آثار خودتان و همچنین در آثار دیگر هنرمندان همکاری داشته اید چقدر این کار را در پیشبرد و بهبود کیفیت موسیقی موثر می دانید ؟
- با توجه به شوق و فعالیت زیاد شما در حرفه ی موسیقی دلیل این فاصله ی تقریبا ۱۱ ساله در انتشار آلبوم جدیدتان چه بود ؟
از ۸ سال پیش کار میکس و مسترینگ آلبوم” سلامی دوباره” به پایان رسیده و آماده ی عرضه بود اما شرایط بسیار غیر حرفه ای و نا بسامانی که بر حوزه ی نشر حکم فرما بود دلیل این وقفه ی چند ساله شد. زیرا موسیقی پاپ بازاری بیشتر فضا را در بر گرفته بود و تهیه کنندگان نیز همه ی آثار را اعم از هنری و … با یک نگاه قیاس می کردند که بالطبع من جایی برای حضور خود احساس نمی کردم .
- حال برسیم به آلبوم جدیدتان ، چرا این مجموعه ” سلامی دوباره” نام گرفت؟
- استفاده از شعر نو فارسی در آثار با کلام شما به یکی از نشانه ها بدل شده ، دلیل نزدیکی شما با این نوع از شعر را در چه می بینید ؟
من آهنگ های خود را بر روی اشعار می نویسم و ابتدا شعر است که این حس را در من ایجاد می کند تا ملودی آن را بسازم و حتی فضای آهنگین شعر بر روی تنظیم آثار من نقش مستقیم دارد و در این میان آثار بزرگان شعر نو است که به دلیل محتوای آن , بیشتر این حس را در من بر می انگیزد و معمولا علاقه چندانی به آن نوع از اشعار که امروزه به نام” ترانه” شناخته شده ،ندارم.
- و در میان شعرای فاخر پارسی چطور مولانا را برگزیدید ؟
- با توجه به اشارهی خودتان بر فضای مجازی و انتشار آثار در اینترنت دلیل تلاش چند ساله برای انتشار رسمی آلبوم “سلامی دوباره” چه بود ؟
- در” سلامی دوباره” نیز همچون “عاشقی پیداست” یکی از قطعات، بدون کلام است لطفاً در مورد ربط آن با سایر قطعات بیشتر توضیح دهید.
- شما از بداهه نوازی تار بر روی پرلود شماره یک یوهان سباستیان باخ استفاده کرده اید . چه چیز باعث به وجود آمدن این اثر شد ؟
- در آهنگسازی چه چیز برای شما الهام بخش است ؟
من هیچگاه به این موضوع اعتقاد نداشته ام که اگر اتفاق غم انگیزی در من رخ داد پس می بایست که چیزی بسازم؛ و در واقع با این موضوع موافقم که اگر قرار است غم و یا شادی در یک اثر وجود داشته باشد، نباید صرفاً از روی احساس باشد بلکه متفکرانه بودن آن حس بسیار مهم است.
- در باره ی آلبوم بعدی و زمان انتشار آن چه برنامه ریزی ای کرده اید ؟
- به عنوان سوال آخر نوع چیدمان و دلیل انتخاب ترتیب قطعات آلبوم بر چه مبنایی است ؟
- و در آخر سخنی با مخاطبان خود داشته باشید …