1396/9/16، 05:25 عصر
حسين ملك ، در تير ماه 1304 در دروازه دولت تهران ، پا به عرصه وجود نهاد و از همان طفوليت ، خود و برادران ديگرش اسدالله و عبداالله تحت تاثير دايي هاي خود و علاقه شديد شخصي خود روي به موسيقي مي آوردند . همانطور كه گفته شد حسين به ويولون و سنتور ، سپس به سنتور ، اسدالله به كمانچه ويولون ،پس از آن به ويولون و عبدالله ملك ضرب را انتخاب و هر كدام نزد استاد و استاداني مي روند . حسين ملك از سن هشت سالگي براي فراگيري سنتور نزد حبيب سماعي در خيابان هدايت مي رود و چندي كه نزد اين استاد به نام ولي بد اخلاق و كج سليقه تعليم مي گيرد ، روزي سماعي به وي مي گويد :" من ديگر شما را درس نمي دهم برو هر چه تا به حال آموختي براي خود بزن. " پس از اين ملك نزد استاد دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مي آيد و ماجرا را تعريف مي كند و استاد بزرگ اخلاق وهنر ، روانشاد صبا با خوش رويي تمام به وي مي گويد :
" من به شما درس مي دهم " . و از همان روز ، به بعد ملك تحت تعليم صبا قرار مي گيرد . حسين ملك غير از سماعي و ابوالحسن خان صبا ، از مكتب استادان ديگري هم نظير : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، شكرالله خان قهرماني ، ركن الدين خان مختاري ، حسين ياحقي ، ابراهيم منصوري و دكتر بروكشلي استفاده كرده و با قمر الملوك وزيري دستگاههاي اصفهان و ابوعطا را به صورتي كاملا نو و بديع اجرا كردند . بايد يادآور شد كه استاد اصلي وي مرحوم صبا و برومند بودند . حسين ملك ، در سال 1320 همكاري خود را با راديو شروع و در اركستر مرحوم صبا سلو نوازي مي كرد و اين همكاري تا سال مرداد ماه 1332 ادامه داشت و پس از تاسيس تلويزيون ايران وي اولين سليست سنتور تلويزيون مي شود . و چندي بعد همكاري خود را با وزارت فرهنگ و هنر وقت آغاز مي كند و علاوه بر نواختن ساز در برنامه هاي مختلف اين وزارتخانه ، در كارگاهي كه جهت تعمير و ساختن ساز احياء شده بود ، شروع به ساختن ساز و تعمير آلات و ادوات سازهاي گوناگون آن وزراتخانه مي كند .
حسين ملك كه زير نظر صبا ، ساختن ويولون و سنتور و ويولون سل را نزد آراكليان فرا گرفته بود در اين كارگاه شروع به ساختن سنتور روي اصول صحيح مي شود به طوري كه سنتورهاي ساخته شده وي با استقبال روبرو مي گردد ولي باز هم سنتور داراي نواقصي بود كه بعدها ملك را با مشكلاتي روبرو ساخت ، ملك ناچارا سيستم نوازندگي و نت خواني اين ساز را تغييراتي داد و آن اين بود كه يك خرك به سيم هاي سفيد اضافه كرد و دو خرك به سيم زرد كه قسمت زرد يازده خرك و قسمت سفيد ده خرك شد و از اين به بعد سيستم نت خواني ، نوازندگي و كوك كردن و سيم اندازي آن تغيير كلي كرد.
دليل اينكه يك خرك اضافي به سيم سفيد كرد اين بود كه معتقد است كه در هر سازي بايد هم بشود راست كوك زد و هم چپ كوك و يك خرك اضافه شده براي اين است كه اگر خواننده يي " بيات ترك " را مي خواند ، خواست گوشه " دلكش "را بخواند ، نوازنده بتواند جواب وي را بدهد . اگر سنتور 9 خرك داشته باشد ، نوازنده چون آن خرك " دلكش " را ندارد نمي تواند جواب وي را بدهد و بايد ساز را كنار بگذارد ، در صورتي كه با اضافه شدن خرك اضافي ، اين مشكل برطرف شده علاوه بر اين كه گوشه " دلكش "را ميتواند بنوازد ، به " شور "هم به راحتي مي تواند برود و اكنون بر خلاف سابق كه خواننده بر نوازنده تسلط داشت ، نوازنده بر خواننده تسلط دارد كه قاعدتا هم بايد همينطور باشد . سنتور بايد با ويولون هم كوك شود و خرك سوم كه " شور "راست كوك زده مي شود " لا "ي دياپازون هم كوك جهاني است . سيم اندازي و به طور كلي كوك كردن ساز فرق كرده است و در اين باره كتابي ملك نوشته كه اميد است چاپ و در اختيار علاقمندان قرار گيرد . همانطور كه اشاره شد ، حسين ملك ، علاوه بر تعمير و ساختن سنتور و ويولون و تار در كارگاه سابق فرهنگ و هنر ، سازهاي ساخت وي از بهترين است و هم اكنون در كارگاه خصوصي خود به ساختن و تعمير سازهاي گوناگون اشتغال دارد و اين فقط به جهت حفظ و اشاعه آن سوق دهد . به هر حال كار ملك در روي سنتور ، تحولي در نواختن اين ساز پديد آورد. وي علاوه بر سنتور با نواختن سه تار ، ضرب ، تار ، كمانچه و ويولون آشنايي كامل دارد و در كلاس ، استاد سنتور ، ضرب ، سه تار و آواز مي باشد .
حسين ملك حدود چهل و هفت سال است كه كلاس موسيقي خود را اداره مي كند و يكي از كلاس هاي خوب و با سابقه يي درخشان بوده كه شاگردان بزرگ و با استعدادي را تربيت و هم اكنون از نوازندگان سرشناس راديو و تلويزيون كشور مي باشند . حسين ملك ، در برنامه هاي تلويزيوني با خوانندگاني نظير : احمد ابراهيمي ، احمد سالمي و نخست كار كرده و جهت شناساندن موسيقي اصيل و سنتي ايران مسافرت هاي متعددي به كشورهاي : پاكستان ، هندوستان ، افغانستان ، مصر ، دوبي ، كويت ، عربستان ، شارجه ، بحرين ، تونس ، اردن ، تركيه ، تايلند ، سنگاپور، چين ملي ، كره جنوبي ، شوروي ، ژاپن ، فيليپين ، هلند ، بلژيك ، دانمارك ، فنلاند ، آمريكا ، فرانسه ؛ ( همراه با دكتر بركشلي و استاد عبادي ) ، اسپانيا ( همراه با اسدالله ملك ) برنده جايزه اول مدال " ياپالونا " ايتاليا ( در شهر ونيز اين كشور ) برنده مدال اول موسيقي اين شهر .
حسين ملك در مورد موسيقي سنتي ايران مي گويد : "حفظ و اشاعه موسيقي ملي و سنتي ايران با تكنوازي و ساز سلو است ، زيرا موزيسين بايد در تكنوازي و سلو با قلب و احساس خود كار كند نه از روي كتاب و تئوري، و من نوازنده يي را خوب مي نامم كه بتواند بيش از يك ساعت ساز بنوازد بدون اين كه قطعه يي را تكرار كند ، و اين مقدور نيست مگر آن كه نوازنده سال ها كار كند و زحمت بكشد و خود ، آهنگ خلق كند نه اين كه دنباله رو باشد ، اگر چنين شود ، موسيقي ايران بي نهايت و بي انتهاست " .
مي آيد و ماجرا را تعريف مي كند و استاد بزرگ اخلاق وهنر ، روانشاد صبا با خوش رويي تمام به وي مي گويد :
" من به شما درس مي دهم " . و از همان روز ، به بعد ملك تحت تعليم صبا قرار مي گيرد . حسين ملك غير از سماعي و ابوالحسن خان صبا ، از مكتب استادان ديگري هم نظير : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، شكرالله خان قهرماني ، ركن الدين خان مختاري ، حسين ياحقي ، ابراهيم منصوري و دكتر بروكشلي استفاده كرده و با قمر الملوك وزيري دستگاههاي اصفهان و ابوعطا را به صورتي كاملا نو و بديع اجرا كردند . بايد يادآور شد كه استاد اصلي وي مرحوم صبا و برومند بودند . حسين ملك ، در سال 1320 همكاري خود را با راديو شروع و در اركستر مرحوم صبا سلو نوازي مي كرد و اين همكاري تا سال مرداد ماه 1332 ادامه داشت و پس از تاسيس تلويزيون ايران وي اولين سليست سنتور تلويزيون مي شود . و چندي بعد همكاري خود را با وزارت فرهنگ و هنر وقت آغاز مي كند و علاوه بر نواختن ساز در برنامه هاي مختلف اين وزارتخانه ، در كارگاهي كه جهت تعمير و ساختن ساز احياء شده بود ، شروع به ساختن ساز و تعمير آلات و ادوات سازهاي گوناگون آن وزراتخانه مي كند .
حسين ملك كه زير نظر صبا ، ساختن ويولون و سنتور و ويولون سل را نزد آراكليان فرا گرفته بود در اين كارگاه شروع به ساختن سنتور روي اصول صحيح مي شود به طوري كه سنتورهاي ساخته شده وي با استقبال روبرو مي گردد ولي باز هم سنتور داراي نواقصي بود كه بعدها ملك را با مشكلاتي روبرو ساخت ، ملك ناچارا سيستم نوازندگي و نت خواني اين ساز را تغييراتي داد و آن اين بود كه يك خرك به سيم هاي سفيد اضافه كرد و دو خرك به سيم زرد كه قسمت زرد يازده خرك و قسمت سفيد ده خرك شد و از اين به بعد سيستم نت خواني ، نوازندگي و كوك كردن و سيم اندازي آن تغيير كلي كرد.
دليل اينكه يك خرك اضافي به سيم سفيد كرد اين بود كه معتقد است كه در هر سازي بايد هم بشود راست كوك زد و هم چپ كوك و يك خرك اضافه شده براي اين است كه اگر خواننده يي " بيات ترك " را مي خواند ، خواست گوشه " دلكش "را بخواند ، نوازنده بتواند جواب وي را بدهد . اگر سنتور 9 خرك داشته باشد ، نوازنده چون آن خرك " دلكش " را ندارد نمي تواند جواب وي را بدهد و بايد ساز را كنار بگذارد ، در صورتي كه با اضافه شدن خرك اضافي ، اين مشكل برطرف شده علاوه بر اين كه گوشه " دلكش "را ميتواند بنوازد ، به " شور "هم به راحتي مي تواند برود و اكنون بر خلاف سابق كه خواننده بر نوازنده تسلط داشت ، نوازنده بر خواننده تسلط دارد كه قاعدتا هم بايد همينطور باشد . سنتور بايد با ويولون هم كوك شود و خرك سوم كه " شور "راست كوك زده مي شود " لا "ي دياپازون هم كوك جهاني است . سيم اندازي و به طور كلي كوك كردن ساز فرق كرده است و در اين باره كتابي ملك نوشته كه اميد است چاپ و در اختيار علاقمندان قرار گيرد . همانطور كه اشاره شد ، حسين ملك ، علاوه بر تعمير و ساختن سنتور و ويولون و تار در كارگاه سابق فرهنگ و هنر ، سازهاي ساخت وي از بهترين است و هم اكنون در كارگاه خصوصي خود به ساختن و تعمير سازهاي گوناگون اشتغال دارد و اين فقط به جهت حفظ و اشاعه آن سوق دهد . به هر حال كار ملك در روي سنتور ، تحولي در نواختن اين ساز پديد آورد. وي علاوه بر سنتور با نواختن سه تار ، ضرب ، تار ، كمانچه و ويولون آشنايي كامل دارد و در كلاس ، استاد سنتور ، ضرب ، سه تار و آواز مي باشد .
حسين ملك حدود چهل و هفت سال است كه كلاس موسيقي خود را اداره مي كند و يكي از كلاس هاي خوب و با سابقه يي درخشان بوده كه شاگردان بزرگ و با استعدادي را تربيت و هم اكنون از نوازندگان سرشناس راديو و تلويزيون كشور مي باشند . حسين ملك ، در برنامه هاي تلويزيوني با خوانندگاني نظير : احمد ابراهيمي ، احمد سالمي و نخست كار كرده و جهت شناساندن موسيقي اصيل و سنتي ايران مسافرت هاي متعددي به كشورهاي : پاكستان ، هندوستان ، افغانستان ، مصر ، دوبي ، كويت ، عربستان ، شارجه ، بحرين ، تونس ، اردن ، تركيه ، تايلند ، سنگاپور، چين ملي ، كره جنوبي ، شوروي ، ژاپن ، فيليپين ، هلند ، بلژيك ، دانمارك ، فنلاند ، آمريكا ، فرانسه ؛ ( همراه با دكتر بركشلي و استاد عبادي ) ، اسپانيا ( همراه با اسدالله ملك ) برنده جايزه اول مدال " ياپالونا " ايتاليا ( در شهر ونيز اين كشور ) برنده مدال اول موسيقي اين شهر .
حسين ملك در مورد موسيقي سنتي ايران مي گويد : "حفظ و اشاعه موسيقي ملي و سنتي ايران با تكنوازي و ساز سلو است ، زيرا موزيسين بايد در تكنوازي و سلو با قلب و احساس خود كار كند نه از روي كتاب و تئوري، و من نوازنده يي را خوب مي نامم كه بتواند بيش از يك ساعت ساز بنوازد بدون اين كه قطعه يي را تكرار كند ، و اين مقدور نيست مگر آن كه نوازنده سال ها كار كند و زحمت بكشد و خود ، آهنگ خلق كند نه اين كه دنباله رو باشد ، اگر چنين شود ، موسيقي ايران بي نهايت و بي انتهاست " .