1394/4/30، 11:24 صبح
یکی از مسائل مهمی که از سوی مخالفان دین به آن پرداخته میشود بحث چند همسری می باشد و معمولا گفتمان زهرآلود این اشخاص مورد استقبال افراد ساده لوح و ضعیف الایمان خودی قرار میگیرد و بدین طریق با جملاتی به ظاهر زیبا و خانم پسند تیشه بر بنیانهای مقدس خانواده میزنند.
مخالفان، خود به خوبی از آثار مثبت روحی وروانی این مسئله خبر دارند لذا من سعی ندارم در ارشاد این افراد مطلب بنویسم چون خودشان از من بهتر می دانند که چند همسری چه آثار سودمندی برای عفت افراد و جامعه در پی دارد.اتفاقا به خاطر همین سعی در ریشه کن کردن این موضوع دارند! سخن من برای کسانی است که در جبهه خودی هستند لیکن تبلیغات مادرانه دشمنان اسلام اینها را به خواب مستانه فرو برده، و زمانی بیدار خواهند شد که گرگ بالای سرشان ایستاده باشد.
علمای اسلام از دیر باز مثل پدری دلسوز و کاردان به شبهات و شایعات مخالفین پاسخ قاطع دادهاند، یکی از این اشخاص عالم ربانی سید جلیلالقدر مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی می باشد که در تفسیر شریف و بی نظیر المیزان مسئله چند همسری را به خوبی تشریح کرده است.
ایشان در تفسیر شریفش بعد از بررسی تاریخچه چند همسری (مثلا میفرمایند سلیمان ملک چند صد همسر داشته است)عمده دلایل مخالفان را به چهار قسمت تقسیم میکند، بنده در این گفتار به اشکال اول و پاسخش می پردازم، اگر عمری باقی بود در پست های آتی سه اشکال بعدی را همراه با پاسخ بررسی خواهیم کرد.
اشکال: این حكم آثار سویى در اجتماع به بار مىآورد زیرا باعث جریحهدار شدن عواطف زنان مىشود و آرزوهاى آنان را به باد داده، فوران عشق و علاقه به شوهر را خمود و خاموش مىكند و حس حب او را مبدل به حس انتقام مىگرداند. و در نتیجه، دیگر به كار خانه نمیپردازد و از تربیت فرزندان شانه خالى مىكند. و در مقابل خطایى كه شوهر كرده، در مقام تلافى بر مىاید و همین عمل باعث شیوع اعمال زشت و نیز گسترش خیانت در مال و عرض و ... مىگردد و چیزى نمىگذرد كه جامعه به انحطاط كشیده مىشود.
پاسخ علامه:
اولا: اسلام زیر بناى زندگى بشر و بنیان جامعه انسانى را بر زندگى عقلى و فكرى بنا نهاده است، نه زندگى احساسى و عاطفى، در نتیجه هدفى كه باید در اسلام دنبال شود رسیدن به صلاح عقلى در سنن اجتماعى است، نه به صلاح و شایستگى...
منبع:http://moshaver41.ir
مخالفان، خود به خوبی از آثار مثبت روحی وروانی این مسئله خبر دارند لذا من سعی ندارم در ارشاد این افراد مطلب بنویسم چون خودشان از من بهتر می دانند که چند همسری چه آثار سودمندی برای عفت افراد و جامعه در پی دارد.اتفاقا به خاطر همین سعی در ریشه کن کردن این موضوع دارند! سخن من برای کسانی است که در جبهه خودی هستند لیکن تبلیغات مادرانه دشمنان اسلام اینها را به خواب مستانه فرو برده، و زمانی بیدار خواهند شد که گرگ بالای سرشان ایستاده باشد.
علمای اسلام از دیر باز مثل پدری دلسوز و کاردان به شبهات و شایعات مخالفین پاسخ قاطع دادهاند، یکی از این اشخاص عالم ربانی سید جلیلالقدر مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی می باشد که در تفسیر شریف و بی نظیر المیزان مسئله چند همسری را به خوبی تشریح کرده است.
ایشان در تفسیر شریفش بعد از بررسی تاریخچه چند همسری (مثلا میفرمایند سلیمان ملک چند صد همسر داشته است)عمده دلایل مخالفان را به چهار قسمت تقسیم میکند، بنده در این گفتار به اشکال اول و پاسخش می پردازم، اگر عمری باقی بود در پست های آتی سه اشکال بعدی را همراه با پاسخ بررسی خواهیم کرد.
اشکال: این حكم آثار سویى در اجتماع به بار مىآورد زیرا باعث جریحهدار شدن عواطف زنان مىشود و آرزوهاى آنان را به باد داده، فوران عشق و علاقه به شوهر را خمود و خاموش مىكند و حس حب او را مبدل به حس انتقام مىگرداند. و در نتیجه، دیگر به كار خانه نمیپردازد و از تربیت فرزندان شانه خالى مىكند. و در مقابل خطایى كه شوهر كرده، در مقام تلافى بر مىاید و همین عمل باعث شیوع اعمال زشت و نیز گسترش خیانت در مال و عرض و ... مىگردد و چیزى نمىگذرد كه جامعه به انحطاط كشیده مىشود.
پاسخ علامه:
اولا: اسلام زیر بناى زندگى بشر و بنیان جامعه انسانى را بر زندگى عقلى و فكرى بنا نهاده است، نه زندگى احساسى و عاطفى، در نتیجه هدفى كه باید در اسلام دنبال شود رسیدن به صلاح عقلى در سنن اجتماعى است، نه به صلاح و شایستگى...
منبع:http://moshaver41.ir