1396/9/14، 06:47 عصر
کیوان ساکت (۱۳۴۰ در مشهد) آهنگساز، نوازندهٔ تار و سهتار، نویسنده و مدرس دانشگاه اهل ایران است.
کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای فرهنگی در مشهد چشم به جهان گشود.
وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون اُستاد صادقپور، در طرّاحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد استاد دوّلّو بود. اوّلین درسهای موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هُنر تهران موسیقی تحصیل میکرد به مشهد آمده و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب مدرس آنجا باقی ماند. با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد.
کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تأسیس کرد و از آن زمان تا کنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده است. او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تکنواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر «افشاری مرکب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساختههای استاد مشکاتیان با تکنوازی تار و سهتار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری. از دیگر فعّالیتهای کیوان ساکت میتوان به کُنسرتهای متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. وی اکنون ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تأسیس کرده با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده که در سالهای اخیر کنسرتهای متعددی را در تهران با موفقیت اجراء کرده است. به زودی آلبوم تصویری اجرای وی با سالار عقیلی به بازار هنر روانه خواهد شد. ساکت دربارهٔ ردیف اعتقاد خاصی دارد و ضمن احترام و لزوم یادگیری ردیف قدما برای هنرمندان حرفهای لزوم یک ردیف کاربردی مختصر را برای فراگیری عموم احساس کرده و خود مدتی است دست به کار نوشتن آن شده که به زودی عرضه خواهد شد.این ردیف مشکلات هنرجویان را در درک و دریافت مبانی ردیف تا حد زیادی رفع خواهد کرد. کتابهای ردیف نوشته شده توسط ساکت امروزه در اغلب شهرهای ایران توسط مدرسین تار و سهتار تدریس میشود. ساکت اخیراً در کانادا و شهرهای تورنتو، اتاوا و مونترال کُنسرتهای موفّقی را داشته است.
آثار
آلبومها و اجراءها
کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای فرهنگی در مشهد چشم به جهان گشود.
وی از کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون اُستاد صادقپور، در طرّاحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد استاد دوّلّو بود. اوّلین درسهای موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت کرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هُنر تهران موسیقی تحصیل میکرد به مشهد آمده و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب مدرس آنجا باقی ماند. با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد.
کیوان ساکت در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تأسیس کرد و از آن زمان تا کنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده است. او در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تکنواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر «افشاری مرکب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساختههای استاد مشکاتیان با تکنوازی تار و سهتار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری. از دیگر فعّالیتهای کیوان ساکت میتوان به کُنسرتهای متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. وی اکنون ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تأسیس کرده با بیش از ۶۰ نوازنده و خواننده که در سالهای اخیر کنسرتهای متعددی را در تهران با موفقیت اجراء کرده است. به زودی آلبوم تصویری اجرای وی با سالار عقیلی به بازار هنر روانه خواهد شد. ساکت دربارهٔ ردیف اعتقاد خاصی دارد و ضمن احترام و لزوم یادگیری ردیف قدما برای هنرمندان حرفهای لزوم یک ردیف کاربردی مختصر را برای فراگیری عموم احساس کرده و خود مدتی است دست به کار نوشتن آن شده که به زودی عرضه خواهد شد.این ردیف مشکلات هنرجویان را در درک و دریافت مبانی ردیف تا حد زیادی رفع خواهد کرد. کتابهای ردیف نوشته شده توسط ساکت امروزه در اغلب شهرهای ایران توسط مدرسین تار و سهتار تدریس میشود. ساکت اخیراً در کانادا و شهرهای تورنتو، اتاوا و مونترال کُنسرتهای موفّقی را داشته است.
آثار
آلبومها و اجراءها
- «جامهدران» تکنوازی تار و تنبک در اصفهان، شور و چهارگاه
- «سبکبال» اجرای ۱۸ چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
- «ای وطن» بازسازی و اجرای برخی آثار استاد علینقی وزیری با آواز فاضل جمشیدی و پیانو هومن خلعتبری
- «آشنایی با آواز دشتی» اجرای برخی درسهای دفتر دوم شیوه نوین آموختن تار و سهتار
- «فسانه» اجرای ابوعطا، راستپنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی
- «دیدار شرق و غرب» (مرغ سحر) اجرای مرغ سحر با صدای فاضل جمشیدی و نیز اجرای ۸ آهنگ معروف جهان از ساختههای مشاهیر غرب با تار و همراهی پیانو مازیار حیدری
- «قاصدک» تکنوازی سهتار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقیان از آثار شاعران معاصر
- «شرق اندوه» اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست: ایرانی و سپس: موسیقی دوران مختلف غرب با همکاری اُمید نیکبین، نوید مصطفیپور و بهنام ابوالقاسم.
- «بیکاروان کولی» اجرای آثاری از ساختههای ساکت با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی در مایهُ شوشتری و شور.
- «ماهبانو»، تصانیف قدیمی، آواز صدیق تعریف
- «شبی با خورشید»
- «یادگار خون سرو»
- «زندگی» با صدای سعید لاری
- «نغمهٔ مهر» (در ایران منتشر نشده)
- آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک «گلهای جاویدان» به نام «نغمههای جاویدان» به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما با دکلمهٔ ژاله صادقیان و تکنوازی ساکت و حسن ناهید (نی) و محمود محمدی (کلارنیت) و سینا جهانآبادی (کمانچه) و با اجرای ارکستر وزیری و صدابردای آقای صابر و خانم بخشایش و صدای سالار عقیلی، رضا رضایی، محسن روحافزا، امیر تفتی و فاضل جمشیدی
- ساخت برنامههای ۱۵ دقیقهای به نام «قول و غزل»، اجراء با سهتار به منظور شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت یکی آنچه خود در کتابهای خویش نگاشته دوم روایت میرزا عبدالله.
- «رقص انگشتان» «یادگار سفر مسکو ضبط شده در استودیوی کُنسرواتوار چایکوفسکی»
- «میتراود مهتاب» با صدای سالار عقیلی.
- «کی میرسد باران» با صدای سینا سرلک و روی اشعار هرمز ناصر شریفی